روش تربیتی اسلامی،دکتر زرین کوب - کتاب کارنامه اسلام / بخش چهارم :
اهمیت اخلاق در مدارس اسلامی:
در مکتب کار تعلیم برنامه داشت با مقررات شرعی و اخلاقی.
غیر از خواندن و نوشتن غالباً مقدمات حساب،سرگذشت انبیاء،و حکایات الصالحین هم به اطفال تعلیم می شد.
عمر بن خطاب به موجب روایات تعلیم اشعار و امثال سایر را به کودکان توصیه کرده بود.
بعضی اخبار حاکی بود از اینکه تعلیم کتابهای نصارا نیز ناروا بود.
همچنین بخاطر پاکی اخلاق آموختن اشعار لغو و پست را - لا محاله علمای اخلاق - منع می کردند.
بعضی مواقع محتسب شهر مراقبت می کرد که اشعار و کتابهای خلاف اخلاق در دست کودکان مکتب نباشد.
بدینگونه،تربیت و جسمانی در نزد مسلمین توأم بود با نظارت و مراقبت حکومت.»
منبع:کارنامه اسلام،عبدالحسین زرین کوب،انتشارات امیر کبیر،۱۳۸۶،فصل ۱۹،ص۱۲۸
مسلمانان،آموزگاران جوانمردی و درستکاری به اروپا:
اخلاق ,تعلیم ,اشعار ,مدارس اسلامی ,اهمیت اخلاق